maandag 24 oktober 2011

Gouden Bal Contest - s.v. Wissel


Het leiderschap van sv Epe 8 heeft voor het seizoen 2011/2012 een merkwaardig onderzoek ingesteld. Elke tegenstander van Epe 8 heeft als het goed is een keuken op het sportcomplex om de rammelende sporters van iets hartigs te voorzien. De technische staf zal dit seizoen bij elke uit-wedstrijd de gehaktbal testen. Bij de keuring wordt er gelet op bijvoorbeeld de grootte, de prijs, uitstraling, enz. De keurmeesters dit seizoen zijn Gert-Jan Mulder en Gerben Busman.




De Bal van s.v. Wissel

Alvast excuses voor het intricate verhaal. Deze keer is de gehaktbal eens een keer geen slachtoffer geworden van Gert-Jan, noch Busman. Beide heren waren een weekendje weg. Dus is er die dag een door mijzelf georganiseerd referendum gehouden, welke unaniem heeft besloten dat ik zelf (Buur) de gehaktbal mocht testen. Soms is één veto voldoende om een besluit te draaien; daar is unanimiteit zelfs een voorwaarde. Dus, ik naar die balie. Let op voordat je verder leest, hier volgt hogere frituurkunde! Ik zeg: "graag 1 gehaktbal alstublieft." Meteen daarna kreeg ik allerlei problematische, moeilijke, en kritisch onderbouwde vragen naar mijn hoofd geslingerd. "Wilt u uw gehakt van varkensvlees, rundvlees of schapenvlees?", vroeg de dame achter de balie. "Normaal of mager rundergehakt?", was de tweede vraag. Ik kon mij die dag pas goed voorstellen wat Gert-Jan en Busman als keurmeester elke week moeten doorstaan. Je moet namelijk maar net weten dat rundergehakt maximaal 25 gram vet per 100 gram vlees mag bevatten, en mager rundergehakt maximaal 15 gram. Maargoed, weer wat geleerd toch?.. Zo bleek er ook nog een half-om-half gehakt te bestaan, dat wil zeggen dat het deels uit rund- en deels uit varkensgehakt bestaat. Omdat de gehakt-lerares nu toch lekker op dreef was, en we d'r met zijn twee al een barkruk bij hadden gepakt, vertelde de dame mij nog meer. Om de bal niet uit elkaar te laten vallen in de koekenpan kan voor het bakken een ei en brood, verkruimelde beschuit of paneermeel worden toegevoegd. Meestal wordt er ook peper en zout toegevoegd, en soms andere kruiden of bijvoorbeeld knoflook en uiensnippers. Ook bestaan er allerlei varianten, zo werd mij beweerd. "Wilt u een broodje bal? Of een balletje mayo? Of heeft u hem liever gesneden met ui ertussen uit de frituur?" Dat noemden ze in Wissel een Bereklauw. Op dat moment werd het een beetje zwart voor m'n ogen door al deze kennisoverdracht. Ik deed maar wat. Ik bestelde een balletje mayo. Ik deed het per slot van rekening ook maar voor het eerst he! Met al deze voorlichtingen zat mijn hoofd de eerst komende 3 kwartier bomvol met nog te verwerken informatie. Wat is ook nog eens voor mijn kiezen kreeg tijdens dineren van de gehaktbal, was de beoordeling. Ik moest het gevaarte ook nog een cijfer geven. Daarvan heb ik een epibratie gemaakt (lees: een niet nader te verklaren werkzaamheid verrichten). Want dat cijfer-geef-gedeelte kon ik niet meer aan. Ik heb dus lekker met cijfers lopen smijten, want ik vond dat ik al druk genoeg was geweest met het keizen van de juiste gehaktbal. Het was mij het dagje wel zeg. Ik ben blij dat het eenmalig was en heb diepe respect voor de ambacht als gehakt-inspecteur die om de week maar weer moet worden uitgevoerd.

Service: 7
Saus: 6
Grootte: 8,5
Warmte: 7
Uitstraling: 6,5
Smaak: 7
Eindcijfer: 7

Zo zag de gehaktbal van s.v. Wissel eruit!

4 opmerkingen:

  1. dit was duidelijk een bakje mayo met een balletje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom krijgt de service na deze uitstekende uitleg over ballen & maten zo'n matig cijfer? dat kan beter peter!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat ik, zoals staat beschreven, totaal de kluts kwijt was tijdens het geven van de cijfers! :P Helaas mag ik reeds gegeven cijfers niet modificeren! Anders wordt ik gediskwalificeerd. En dat wil niemand!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als jij elke week zown uitgebreid keuringsrapport aflevert, dan hebben wij volgens mij een nieuwe keurmeester

    BeantwoordenVerwijderen